سیستم توزین

سیستم توزین چیست؟

برای کالاهایی که قرار است به وسیله ی توزین، خرید و فروش شوند استفاده می شود. به این صورت که برای هر سفارش خرید یا سفارش فروش که شامل کالاهای قابل توزین باشند محموله هایی تعریف می شود که ورود یا خروج آنها بر مقدار صادره و مانده در هر سفارش خرید یا فروش تاثیر می گذارد و در ازای آن رسید و یا حواله انبار نیز صادر می کند. هر محموله توزین مربوط به خود را دارد و بدون وارد کردن وزن امکان تایید آن نیست.

پس از تایید حواله می توان برای آن فاکتور صادر کرد. برای هر محموله نقاط تحویل بار مبدا و مقصد ثبت می شود که این نقاط در اطالعات پایه تعریف می شود. نقاط تحویل بار دارای دو نوع اصلی مخزن و مبدا و مقصد می باشد . مخزن در واقع تعریف جزئی تری از انبار دارد به این صورت که در انبار می تواند چندین مخزن وجود داشته باشد. نوع مخزن برای هرآنچه نزد ماست و مالک آن هستیم کاربرد دارد و دارای نوع های مخزن داخلی و مخزن خارجی است. مخزن داخلی برای مخازنی که در حیطه ی باسکول ما است و می توان برای آن ها توزین اتوماتیک صادر کرد. اما مخزن خارجی برای مواردی که مخزن در خارج از محدوده ما است و شاید در شهری دیگر قرار داشته باشد و توزین آن باید در محموله دستی وارد شود.

در نقاط تحویل بار، هر یک از نوع های مبدا، مقصد و مبدا و مقصد برای طرف دیگر محموله کاربرد دارد و بسته به این که آن نقطه ی تحویل بار فقط برای ما مبدا است یا فقط مقصد و یا هر دو که یعنی هم خرید از آنجا انجام می شود و هم فروش به آن نقطه ، هنگام ایجاد نقاط تحویل بار نوع را انتخاب می کنیم.
هنگام صدور محموله با توجه به نوع مبدا و مقصد محموله نوع حواله هم تغییر می کند. چهار نوع برای حواله ایجاد می شود به نام های: خرید ، فروش ، فروش مستقیم از خرید و جابجایی که در ادامه به توضیح آنها پرداخته شده.

برای محاسبه ی کرایه ی حمل و مشخص کردن شرکت حمل برای محموله باید از قراردار حمل استفاده کرد. در تعریف قرارداد های حمل شرکت حمل، مبدا، مقصد، کاال، واحد کاال، کرایه به ازای هر تن، معافیت کسری برای هر تن و جریمه کسری به ازای هر تن مشخص می شود و در ثبت محموله ها از آن ها استفاده شود.

اگر در مجموعه از فرایند تولید استفاده شود به طوری که از چند مواد اولیه در یک یا چند مخزن استفاده شود و محصول خروجی را در مخزن دیگر به ما بدهد می توان از فهرست تولید ، یک مخزن را انتخاب کرده و درج می کنیم که در روز و ساعت مورد نظر چقدر از محتو یات مخزن به کاالی دیگر تبد یل شده، به ازای مصرف مواد محموله برداشت و به اندازه مواد تولید شده محموله ورود صادر می شود.

در مواردی که موجودی به هر دلیل دارای مغایرت با مقدار واقعی باشد. مثال تبخیر شود یا تخمین تولید صحیح نباشد، از منوی عملیات، فهرست بازبینی برای اصالح مقادیر موجودی کالااستفاده می شود به این صورت که برای هر کالادر هر مخزن در صورت مغایرت مقدار ثبت شده و مقدار موجود برای آن بازبینی صادر کرده و مقدار واقعی را برای آن وارد می کنیم.

گزارشات سیستم شامل گزارش عملکرد که با فیلتر مشخصات محموله و قرارداد حمل می توان خروجی را بر حسب حالت های محموله تهیه کرد می باشد و گزارش واردات و صادرات خروجی مناسب برای موادر وارد و صادر شده نمایش می دهد و مرور نقاط تحویل شامل گردش هر کدام از نقاط تحویل تعریف شده در سیستم می شود.