سیستم توزین

مفاهیم

قرارداد

منظور از قرارداد سفارش خرید یا سفارش فروش است که در سیستم خرید و فروش ثبت میشوند که می بایست تحویل طرف قرارداد شود. کالاهایی سفارش داده شده که قابل توزین باشند و با خودرو حمل می شوند می بایست توزین شوند تا مقدار بار مشخص شود. در نهایت برای محموله بر اساس مقدار توزین شده و تعرفه سفارش فاکتور صادر میشود.

 

طرف قرارداد

فروشنده در سفارش خرید و مشتری در سفارش فروش طرف قرارداد میباشند.

 

قرارداد حمل

قراردادی که در منوی عملیات سیستم توزین ثبت میشود که بر اساس مقدار بار بین دو نقطه مشخص هزینه حمل را مشخص میکند و در هر محموله قرارداد حمل انتخاب میشود و بر اساس وزن و تعرفه قرارداد حمل سند بستانکاری حمل کننده صادر میشود. همچنین برای کسری بار بیش از حد تعریف شده در قرارداد جریمه در نظر گرفته می شود.

 

محموله

مخموله اطلاعات ثبت شده خودرو  حامل بار  شامل پلاک خودرو، نام راننده ، شماره گواهی نامه ، مبدا و مقصد و وزن مبدا و مقصد و قرارداد حمل است. در منوی عملیات سیستم توزین با انتخاب گزینه جدید یک محموله تعریف میشود و پس از توزین و تایید میشود. پس از تایید برای محموله های مربوطه به سفارش خرید و فروش فاکتور صادر می شود و در سیستم انبار نیز رسید یا حواله متناظر تولید می شود.

 

توزین

توزین اطلاعات ثبت شده دستگاه توزین الکترونیکی برای هر محموله شامل زمان و  وزن پر و خالی  خودرو و متصدی توزین میباشد.

 

نقاط تحویل بار

نقاط تحویل بار مبدا و مقصد یک محموله است که در اطلاعات پایه سیستم توزین تعریف می شوند. در تعریف این نقاط قید میشود کدام یک درون مجموعه و کدام بیرون مجموعه است. به عنوان مثال وقتی مقصد یک محموله درون مجموعه است تعیین کننده این موضوع است که این محموله برای تخلیه وارد کارخانه میشود و توزین اول وزن پر و توزین دوم آن وزن خالی آن است و احیانا بار ورودی نیاز به آزمایش داد.
یا وقتی مبدا و مقصد محموله داخلی است این محموله برای جابجایی درون کارخانه است و خرید یا فروشی مد نظر نیست.

 

تولید

وقتی مقداری کالا توزین میشوند و سپس برای تولید کالای جدید ترکیب میشوند باید موجودی کالای مصرف شده بر اساس توزین کاهش و کالای تولید شده افزایش یابد و این فرایند را تولید می گویند. لذا نوع برخی محموله ها تولید هستند که منظور کالای مصرفی حمل شده برای تولید است.

 

بازبینی

نقاط بارگیری یا تحویل بار درون کارخانه محل ذخیره سازی کالاهایی است که حمل میشوند. مثلا در پالایشگاه مخازن چنین نقاطی هستند. به علت تبخیر یا عواملی دیگر ممکن است در موجودی کالای ذخیره شده در هر نقطه تغییراتی به وجود آید که این مقدار تغییر از طریق ثبت بازبینی اصلاح میشود.

یک کاربر مورد توجه برای بازبینی ثبت موجودی اولیه در هنگاه راه اندازی اولیه سیستم می باشد